Skip to content

Inspreektekst Raadsvergadering d.d. 27 mei 2025 Agendapunt: Valkenhorst

Geachte voorzitter, wethouders en raadsleden,

Ik sta hier voor u, omdat de Vrienden zich nauw betrokken voelen bij de aanstaande bebouwing van Vliegkamp Valkenburg. Hoe en waar wordt gebouwd, hoe gaan deze nieuwe bewoners bewegen en waar gaan ze recreëren? Veel documenten zijn hierover opgesteld en door ons gelezen. En dat geldt ook voor u raadsleden.

De zorgen over de drie genoemde items heeft geleid tot een beroepsprocedure van twee stichtingen, een vereniging De Vrienden en de gemeente Wassenaar.

U staat vanavond voor een keuze: Trekt Wassenaar het beroep tegen het bestemmingsplan Valkenhorst in, in ruil voor iets minder hoogbouw tot 32 meter, bij de Wassenaarse grens of houden we vast aan ons beroep met het risico straks met lege handen te staan? Maken we een deal met Katwijk?

Feit is dat de Raad van State Wassenaar formeel op één punt gelijk gaf: het verkeerseffect van Valkenhorst op de N44 was onvoldoende onderzocht. Katwijk zegt dit te herstellen.

Uit nieuw onderzoek door het bureau 4Cast (Effect Valkenhorst N44) zou blijken dat de verkeerssituatie in 2030 met Valkenhorst én de Corbulotunnel beter is dan in de oude situatie. Wij missen bij de stukken een beoordeling van dit onderzoek door de gemeente Wassenaar. (Dit onderzoek was dit weekend niet te vinden op de website van de gemeente Wassenaar. Daarvoor moesten we uitwijken naar de website van het Katwijks bestuur.) Toch hangt deze overeenkomst hier van af: is het onderzoek van 4Cast juist?

Voor zover de VvW het heeft kunnen beoordelen lijkt Katwijk sterk te staan. De relatie tussen de Rijnlandroute en Valkenhorst is onmiskenbaar en dan spreken de cijfers uit 4Cast duidelijke taal. Maar of dit zo is zou u Raad in dit debat helder moeten krijgen.

De overeenkomst over het ‘samen kijken naar verkeer is niet bindend, het verplicht tot niets. Dan wat krijgen we ervoor terug? En welk effect heeft de nieuwe tunnel op het verkeer van en naar Wassenaar?  Dit alles is aan de wethouder om dat te beantwoorden.

Een overeenkomst met Katwijk over verkeer dus en een kleine beperking in de bouwhoogten. Er komt in het herstelbesluit een extra en smalle zone waarin op 2,5% van het oppervlak tot 32 meter hoogte gebouwd mag worden in plaats van 5%.

Over de bouwzone schrijft het college van Katwijk aan haar eigen gemeenteraad: “Beperkte impact: de wijziging betreft enkel een extra overgangszone aan de zijde van Wassenaar. Daar was sowieso niet veel hoogbouw gepland.”

De VvW kunnen zich voorstellen dat de Raad met het voorstel instemt. De deal met onze noorderburen is een kleine verbetering, voor een kleine prijs.

Het is de stichting Valkenburg Groen, die met haar beroep Katwijk heeft gedwongen meer en veel duidelijker inzicht te geven in de toekomstige bouwhoogten. Dankzij de stichting Valkenburg Groen, de heren Borking en Krol.

Vast staat dat er geen flatgebouwen van 40 meter aan de grens met Wassenaar komen.
De Vrienden zijn tevreden dat de nieuwe maximale hoogten en waarden zijn vastgelegd in een herstelbesluit en daarmee  juridische zekerheid biedt. Ook na de verkiezingen half maart 2026!

 

 

Dank  Theo Overdevest

Voorzitter Vrienden van Wassenaar.

27 mei 2025

Back To Top