2017 week 6 | Scherp aan de wind
SCHERP AAN DE WIND
Ziet u het ook? De zeilers onder ons herkennen het meteen. Op de wereldzeeën wordt thans wel heel scherp aan de wind gezeild.
De nieuwe schipper daar aan overkant houdt het roer recht ( zegt hij ) en weet van geen wijken. Met “Trumpiaanse” vaart gaat hij recht op zijn doel af. Nietsontziend.
Het buiswater gutst naar binnen, het want kraakt, en veel passagiers worden zeeziek.
Hij heeft weliswaar een stevige bemanning gerecruteerd, maar echte varenslieden zijn het niet en muiterij ligt op de loer.
Moet hij niet een beetje reven…..als dat maar goed gaat……!
Het Nederlands Schip van Staat daarentegen, lijkt in prettiger vaarwater te verkeren.
Het gaat ons voor de wind. Met volle zeilen haalt onze kapitein de buit binnen. Nu met deze rugwind en mooie vergezichten aan de einder, staan de beste stuurlui aan de wal, klaar om hem ongevraagde adviezen toe te roepen: “ geef de passagiers een extraatje, na al die stormen en al dat zuinig laveren hebben ze wel een duitje meer verdiend….” ! Vooralsnog houdt de kapitein echter voet bij stuk. Eerst in veilige haven, …..daarna zien we verder.
Maar ……..binnenkort is er een aflossing van de wacht. Op 15 maart wordt er beslist over een nieuwe equipage. En de passagiers mogen beslissen over de samenstelling. We zijn benieuwd, wat daar uitrolt !
Nu het Scheepje Wassenaar. Dat is een ander verhaal. Het is voortijdig gestrand en de roerganger heeft er de brui aan gegeven. Door de rederij is er een tijdelijke nieuwe schipper aangesteld. Hoe dit schip weer vlot te trekken ? Eerst de averij opnemen heeft de nieuwe kapitein aangekondigd en dan met name de relatie met de bemanning en de verhouding tussen de bemanningsleden onderling weer in orde maken.
Daarna eens goed in kaart brengen hoe de te bevaren wateren eruit zien. Welke vaarroute te kiezen en vooral letten op ondieptes, smalle vaargeulen en niet-betonde trajecten. Een hele klus. Vooral omdat deze schipper ook de kapitein is op een ander schip !
Welaan, één kapitein op twee schepen is beter dan twee kapiteins op één schip, toch ?
Gelukkig is onze nieuwe schipper een ervaren roerganger en hij heeft aangekondigd ook de passagiers te willen betrekken bij het bepalen van de vaarroute.
Dat belooft alle goeds. De Vrienden van het Schip Wassenaar roepen dan ook : “ de vlag in top, de trossen los en behouden vaart….” !